Skæbnens dag for Rally Team Mejer i FTZ Rally Roskilde.

Ved starten på FTZ Rally Roskilde
lørdag den 24. september, var humøret højt hos Rally Team Mejer. I det seneste løb blev det til en 1. og en 2. plads, i den historiske klasse, til teamets to mandskaber, med henholdsvis Kurt Mejer / Vagn Åge Hansen og Heino Mejer / Bo Mølgård Jensen i de to gamle Volvo 242 Turbo.
1-heino-mejer-og-bo-moelgaard-imens-der-endnu-var-tandhjul-i-gearkassen-foto-morten-dam
Heino Mejer og Bo Mølgård imens der endnu var tandhjul i gearkassen. (Foto – Morten Dam)

Teamet var allerede ankommet til Roskilde..
torsdag aften. I løbet af fredagen blev der etableret en perfekt serviceplads. Med høj solskin og sommertemperaturer til notekørselen om fredagen, kunne det næsten ikke være en mere perfekt optakt til løbet. Begge mandskaber konstaterede, at det at det var nogle super gode hastighedsprøver, som ville passe perfekt til Volvoerne.

En toplacering i FTZ Rally Roskilde
ville styrke deres placering i den samlede stilling af det historiske mesterskab, og kunne resultere i en næsten sikker slutplacering på podiet, efter mesterskabsseriens sidst løb, der bliver kørt den 21. og 22. oktober i det internationale Rally Denmark, med start i Ans i midtjylland.

Desværre blev det en kort fornøjelse
for begge mandskaber i Roskilde. Ingen af dem kom rigtigt i gang, før det var slut igen. Mekaniske problemer satte en stopper for videre deltagelse, og de vigtige mesterskabspoint gled dem af hænde efter en ellers god optakt til løbet.
2-kurt-mejer-og-vagn-aage-hansen-havde-her-stadig-alle-fire-hjul-paa-asfalten-foto-michael-eisenberg
Kurt Mejer og Vagn Åge Hansen havde her stadig alle fire hjul på asfalten. (Foto – Michael Eisenberg)

Allerede på den første hastighedsprøve
kunne Heino Mejer og Bo Mølgård Jensen føle, at det hverken var heldet eller lykkens dag de havde sat sig ind i bilen. Underlige lyde fra gearkassen betød at de måtte trække sig ud af løbet allerede inden de nærmest var kommet i gang. Gearkassen ville ikke være med længere, og de måtte kaste håndklædet i ringen. Gearkassen er nu skilt ad i atomer, og bliver renoveret inden sidste afdeling af det historiske mesterskab.
gearkasse
Tandhjulene der i Heino’s gearkasse havde set bedre dage, var årsagen til at de måtte udgå.

Lidt længere holdt materiellet…
for Kurt Mejer og Vagn Åge Hansen. Et stykke inde på prøve tre, var der et langt stykke lige vej, hvor tophastigheden på knapt 200 km/t var nået inden der skulle bremses kraftigt ned til et venstresving. I venstresvinget ville højre forhjul ikke være med længere. Der kom et brud i befæstigelsesstykket til højre forhjulsophæng, og forhjulet forlod bilen. Ærgerligt, men heldigt, at farten var helt nede i forbindelse med svinget, så ingen, udover bilen kom til skade.
ophaeng
Et knækket mellemstykke til forreste højre hjulophæng forårsagede tabet af højre forhjul.

De to ”out of the rallye” betød tidlig frokost.
Hele cirkus Rally Team Mejer blev pakket sammen allerede lørdag formiddag, inden det efter en god frokost var afgang mod Horsens. Søndagen er nu gået med at adskille de beskadigede dele, og teamet er klar til at bygge bilerne op med både hjul og tandhjul inden det atter går i løs i Mini Rally Syd finalen i Give den 8. oktober.

/Rally Team Mejer