Autosport nummer 5 – side 16-17 – 2016
Hurtig konstellation
Erfaring fra karting og familiens passion for et svensk bilmærke har givet Heino Mejer den position i rallysporten, han har i dag.
Når man nævner Heino Mejer og Volvo 242 Turbo, kommer sætninger Danmarks hurtigste traktor og en hundrede procent indsats frem. Selvom Volvoen er stor, firkantet og virker klodset, kører Heino Mejer den med en balletdansers lethed. Mand og maskine er en stærk enhed, og der ligger mange timer på værkstedet bag bilens konkurrenceevne og hurtighed. Derudover sidder der en meget dygtig chauffør bag rattet, som hviler i sig selv, og har et drive og et køretalent, som er ligeså stort, som han virker beskeden ved første samtale. Han har den vindermentalitet, der kræves på topplan.
Dansk rallysport er privilegeret i at have en så hurtig historisk Volvo 242 Turbo i startfeltet, styret og bygget af den knap 42-årige Heino Mejer, en knægt vokset op i Volvo-ånden gennem sin fader, Kurt Mejer, og sammen driver de rallyteamet Rally Team Mejer.
Heino Mejer er en stille person, men når styrthjelmen er på, og han sidder bag rattet i sin hurtige Volvo, er situationen noget anderledes. Her er der saft og kraft i tempoet.
Nyttig kartingerfaring
Han fik en sen debut i gokartsporten, kom først i gang som 15-årig, men blev så ved til han var 29 år. Han har kørt med i EM, og det var i kartsporten, han lærte alt om ideallinjer, respekt om ens person, og det at sætte grejet op. Det hele har han taget med til rallysporten.
I 2008 købte han sin første Volvo 242 Turbo, men det var næsten kun karosseriet han genbrugte. Han vidste allerede dengang, hvilke dele det krævede, hvis det skulle være en vinderbil, og Heino Mejer kører ikke for at blive nummer to!
Da Volvoen skulle genopbygges efter et crash i Tyskland, sprang man ikke over, hvor gærdet var lavest, alt er lavet med perfektion, omhu og omtanke. Selv om den svenske kampvogn virker stor og klodset, kører den bedre, end da modellen kørte som fabriksbil i firserne.
”Det skulle være en Volvo 242 Turbo, ellers havde det ingen interesse for mig, og var det ikke blevet en Volvo, var jeg sikkert blevet gjort arveløs,” griner Heino Mejer, der blev udlært som mekaniker hos Volvo/Renault i Vejle i 1996. Allerede i 1998 vendte han hjem til faderens firma i Horsens, herfra er der base, og her snakkes der rally hver dag. Familien er basen, både konen Linda, far og mor er bidt af rallybacillen.
”Jeg har lært fra gokartsporten, at minutiøs forberedelse giver resultater. Jeg har i Bo (Mølgaard Jensen, red.) den perfekte co-driver, han kan sit kram i højresædet, og vores kemi er perfekt. Derudover er han en faglig dygtig håndværker til at bygge en rallybil, og han bidrager meget med at lave bil, så vi er et perfekt match,” slår Heino Mejer fast.
Godt samarbejde
”Jeg kører altid for at vinde, både generelt og klassen, og jeg kører nok tit et par procenter over den egentlige limit, og her er Bo god til, at vi finder balancen mellem at vinde, at køre stærkt og stadig komme i mål. Bo og jeg snakker sammen næsten hver dag, og vi nørder. Der er herfra, tiendedelene kommer, og herfra vi udvikler bil og mandskab.”
Heino Mejer har fra kartsporten lært om dæktryk og dets betydning. Her er det brormand Rene, som han stoler på til service, for Heino Mejer er perfektionist til finderspidserne.
”Man justerer, mærker reaktionerne af det, justerer så igen. Man skal aldrig stille sig tilfreds,” siger han. ”Hvert løb, hver ny prøve kræver hele tiden det ypperste af mand og maskine, og det er nok en af vores stærke sider. Både Bo og jeg selv er fagligt dygtige, og til skrueaftener bruger vi hellere en time mere eller to, skiller tingene ad en gang mere, hvis det er nødvendigt. Man vinder ikke på tilfældigheder, men på forberedelse og perfektion.”
Heino Mejer er samtidig en ekspert i at få gamle, brugte dele til at fungere 100 procent, en vigtig egenskab, når der opkøbes og opdrives modne dele til hans Volvo 242 Turbo.
Til FTZ Rally Roskilde havde han og resten af teamet sat næsen op for at få et topresultat. Prøverne lå lige til højrebenet til en hurtig Volvo og dens chauffør, men det eneste rigtigt svage led på bilen – gearkassen – gav op allerede på prøve 1. Motorens store moment er hård ved Getrag-gearkassen, og nu er serviceintervallet på denne del gjort hyppigere. Jo, der er hele tiden forbedringer og udvikling i en historisk Volvo, i et team fyldt med hygge, men når lamperne tæller ned ved start, glemmer Heino Mejer hyggen for en stund, og vinderinstinktet tager over.
Inden sit skifte til rallysporten og den historiske Volvo havde Heino Mejer 14 sæsoner i kartingsporten. Meget værdifulde sæsoner.
Citat Heino Mejer:
”Man vinder ikke på tilfældigheder, men på forberedelse og perfektion.”