Travle dage for Rally Team Mejer.

Travl optakt til efterårssæsonen.
Op til den netop forgangne weekend, blev der arbejdet på højtryk på Rally Team Mejers værksted i Horsens. Med to aldrende, men absolut konkurrencedygtige, Volvo 242 Turbo, er der nok at se til, når der kaldes til en løbsweekend, hvor to af Danmarks mest kendte og udfordrende arrangementer for rallyfolket afvikles.

Kurt Mejer kørte nogle hurtige omgange til Fårvang Rallyshow.

Fårvang og Munkebjerg
Sig ”Fårvang” eller ”Munkebjerg til de motorsportsinteresserede rundt i det ganske land, og de vil straks tænke på to traditionsrige arrangementer, nemlig rallysprintet i Fårvang, og Munkebjerg Hillclimb.

Mange tilskuere havde søgt mod Fårvang, og så Heino Mejer styre den rappe Volvo 242 Turbo igennem prøven

Begge arrangementer afvikles hvert år i den samme weekend i begyndelsen af august. Rallysprintet fredag aften i Fårvang, for hele den danske rallyforsamling, og Munkebjerg Hillclimb om søndagen, for den store skare af historiske indregistrerede biler og førere med benzin i blodet.

Efter en sommer i arbejdstøjet.
Efter en sommerferie i arbejdstøjet, hvor begge biler er blevet klargjort til efterårssæsonen, var det med stor optimisme, at Rally Team Mejer stillede fuldtalligt op til både BIRCH Tvilum Rallyshow i Fårvang fredag aften, samt til Munkebjerg Hillclimb søndag på Munkebjergbakken.

Kurt Mejer på den hurtige del af Munkebjerg Hillclimb 2017

Kurt Mejer tilfreds med weekendens resultater.
Kurt Mejer og Vagn Åge Hansen have en fantastisk weekend, uden problemer med bilen. Efter en flot indsats i Fårvang, med en 10 plads i klassen, og en generel placering midt i feltet, kunne de søndag køre til Munkebjergbakken ved Vejle, hvor Kurt Mejer var opsat på at forbedre placeringen.
En flot 5. plads i klassen, og en generel 7. plads i det store felt, var fuldt ud tilfredsstillende.

BIRCH Tvilum Rallyshow blev for Heino Mejer, omdøbt til forhindringsløbet.
For Heino Mejer og Bo Mølgård, skulle BIRCH Tvilum Rallyshow være testløb for sommerens arbejde på bilen.
I sommerperioden var der monteret helt ny driv linje fra motoren og bagud til de trækkende baghjul. Desværre viste der sig at være en endnu ukendt fejl i gearkassen, så 2. gear ret hurtigt gav op. Det var dog ikke de eneste problemer på dagen. Under første gennemkørsel af sprintprøven, snittede Heino Mejer en halmballe, med det resultat at en styrekugle knækkede, og servostyringen strejkede.
Trods de små skavanker på bilen, lykkedes det Heino Mejer at køre en 2. plads i klassen hjem, samt at lande på en generel placering som nr. 13. ”Det er ikke tilfredsstillende, men under omstændighederne er det godkendt” sagde Heino Mejer efter rallyshowet.

Fik det meste repareret inden søndagens Munkebjerg Hillclimb
Lørdagen imellem de to arrangementer blev brugt på værkstedet, så bilen kunne være klar til søndagens udfordringer på Munkebjergbakken.
Det lykkedes ikke helt at få bilen 100% klar, da 2. gearet stadig drillede, og Heino måtte køre igennem søndagen uden 2. gear.
Heldigvis er der moment i den gamle Volvo 242 Turbo, så det fik ingen betydning.

Heino Mejer på vej mod sejren i Munkebjerg Hillclimb 2017

Heino Mejer forsvarede sin titel som ”Kongen af Munkebjerg”
Selvom gearkassen drillede, var Heino Mejer opsat på at forsvare sin flotte 1. plads fra 2016.
Der blev hele dagen givet fuld gas, og der var en kamp imellem Heino Mejer og Vincenzo Santangelo i en hidsig Firat X 1/9 128 fra 1973.
Da sidste heat var kørt, kunne Heino Mejer stille sig på det øverste trin på podiet, og køre hjem med visheden om at han stadig er kongen af Munkebjerg.

Begge biler er nu stillet til service, inden de den 26. august deltager i det 25. Mini Rally Syd der køres lidt vest for Vejle, med Grindsted Motor Klub som arrangør.

/ Rally Team Mejer